descobrint.. PORT de la SELVA
De totes les poblacions del Cap de Creus, el Port de la Selva és la més ferma candidata a guanyar el títol de “petit poble de pescadors”. Les cases blanques estan tan prop les unes de les altres que semblen buscar juntes l’abric de la Tramuntana.
Molts dels seus habitants es guanyen la vida gràcies al turisme, però la pesca encara representa un sector important de l’economia local. El seu port pesquer és dels més importants de la província.
Port de la Selva i la seva història.
· 1725.- Es construeix la primera església. En aquella època el Port de la Selva encara pertanyia al municipi de Selva de Mar. Prop de la platja només existien algunes casetes on els pescadors guardaven les xarxes i altres efectes.
1787. El Port de la Selva s’independitza de Selva de Mar per un decret del rei Carles III.
· Auge econòmic en el segle XIX per la producció de vi i oli d’oliva. El nombre d’habitants augmenta. A finals del segle la fil·loxera destrueix la majoria de les vinyes. El nombre d’habitants descendeix de nou.
Després de la guerra civil, el 70% de les construccions del Port de la Selva queden destruïdes.
En els anys 60 es produeix un nou auge econòmic gràcies al turisme. El numere d’habitants s’estabilitza al voltant dels 800. Cases noves i apartaments es construeixen conservant el nucli antic.
Situació i clima.
La badia del Port de la Selva forma un port natural i està relativament abrigada dels vents del nord per les montanyes circumdants. La platja és prou gran i ofereix prou espai, fins i tot en la temporada alta. Aquesta platja és especialment popular entre els windsurfers. La platja de Cala Tamariu està situada relativament prop del nucli urbà i es pot accedir a ella amb cotxe.
Altres cales més petites, cap al Cap de Creus, són dignes de visitar encara que sigui necessari un passeig a peu.
Després de l’auge turístic dels anys 60, un turisme més nacional s’ha establit aquí. Aquest lloc tan pintoresc és molt popular especialment per a la gent de Barcelona. En la temporada alta, entre l’1 i el 20 d’agost, l’ocupació en el Port de la Selva és total, però no per això deixa de ser agradable.
A Causa de la proximitat de la frontera, aquest poble és visitat per nombrosos turistes francesos. El nombre de turistes procedents de la CEE i Escandinàvia és semblant.
L’entorn convida a visitar paratges on la naturalesa és pura i nombrosos llocs històrics de l’era megalítica i medieval.
La infraestructura
Allotjament en pensions i hotels de caràcter familiar, també en càmpings o en cases i apartaments de vacances que són normalment llogats per agències o particulars. Hi ha diversos restaurants. Hi ha tres càmpings, dos d’ells directament a la platja. Hi ha prou possibilitats de compres. El nivell dels preus és aquí una miqueta més elevat que a Llançà i comparable al de Cadaqués.
També és possible practicar esports com el cicloturisme, el tennis i tots els esports nàutics. Al port nàutic, els amarraments es lloguen o es venen. Hi ha un centre d’immersió.
PERSONES FAMOSES
Des de fa uns anys, l’Ajuntament de Port de la Selva organitza una ruta literària, al voltant de l’obra de l’escriptor Josep Vicenç Foix, amb la finalitat de descobrir carrers i punts d’interés que van marcar els seus escrits. Atret per les vistes i l’ambient, l’escriptor plasma entre paraules, els colors de les aigues i roques del poble, obres poètiques com “La balada de Luard”, “El mariner” o “Cançons de rem i de vela”.
Josep Maria de Sagarra, també va ser un escriptor que inspirat per l’entorn del poble, va escriure la seva obra de teatre “El café de la Marina” i la novela “All i salobre”
CASETA DE CALA PRONA
Adosada a les roques de la Cala Prona, trobem una petita barraca de pescadors. Amb una planta rectangular i enmarcada per petites finestres, compta amb un petit embarcador que permet arribar a la cala en barco. El mes interessant es que l’espai de la caseta es pot llogar sota disponibilitat, i es troba en propietat de la Cofradía de Pescadors de Port de la Selva.
Pots trobar més informació sobre la caseta de Cala Prona
ESPORTS
Al ser un poble de costa, Port de la Selva es caracteritza per els esports acuàtics, concretament el windsurf a causa de l’aigua i el temps, marcat per la tramuntana. Per tant, compta amb una escola i lloguer específics per a la realització d’aquest esport.
A part, també podem trobar un Club Nàutic, on es troba una escola de vela, el lloguer d’embarcacions, classes de natació per a tot l’any, entre d’altres.
Pel seu entorn natural, també trobem la possibilitat de gaudir de la zona a peu o en bicicleta, amb rutes que faciliten l’accés i el recorregut. A més a més, el fons marí també destaca per la seva varietat en l’ecosistema, aspecte que incita a la realització d’esports en sintonía amb l’ambient, com ara el busseig, la natació o l’esnórquel